Silentopia valikoitui yhdeksi vuoden 2022 parhaista teoksista Teatteri & Tanssi + Sirkuslehdessä 1/2023.
Miten metsä vastaa? Silentopia on taiteiden- ja tieteidenvälinen tapahtuma, joka katsoo lämmöllä ihmistä tarjoten jaetun paikan käsitellä ympäristökriisiin liittyviä tunteita ja omaa osallisuuttamme siinä. Tanssiteatteri Sivuun Ensemble kutsuu yleisön kokonaisvaltaiseksi luontokappeliksi muunnettuun Revontulihalliin, jossa ritualistinen teos kuljettaa kohti muutosta. Silentopia tarkastelee tanssin, fyysisen teatterin ja live-musiikin keinoin yksilön toiminnan merkitystä planeettamme hyvinvoinnille. Maan suurenmoisilta yhteiskuntaeläjiltä, muurahaisilta, saadaan teokseen toista näkökulmaa. Koreografi Ninni Perkon vimmainen, herkkä, pyhä siirtymäriitti visualisoi uusia mahdollisuuksia ja maailmoja rakentaen siltoja positiiviseen tulevaisuuteen. Muhevassa työryhmässä ovat visualisoijina Alisha Davidow ja Ainu Palmu. Muusikot Anni Elif Egecioglu, Pauli Lyytinen ja Jarmo Saari, äänisuunnittelija Paavo Malmberg sekä tutkijat Unni Pulliainen ja Jaakko Kaartinen ovat osa luontokappelissa tapahtuvaa teosta tanssijoiden Katri Soini, Jukka Tarvainen, Kaisa Niemi ja Emmi Pennanen / Tiia Hämäläinen kanssa. Pulliaisen ja Kaartisen lisäksi teoksen tieteellisestä sisällöstä vastaavat tutkijat Panu Pihkala ja Marja Mesimäki. Elektroakustinen musiikki luo uutta sakraalia sävelkieltä. Taide ja tiede yhdessä valavat teoksessa toivoa ja luottamusta tulevaisuuteen. Ympäristökriisiin pureutuva Silentopia toteutuu niin fyysisenä tapahtumana Revontulihallissa kuin virtuaalisesti tiedeblogien ja sosiaalisen median alustojen kautta. Esitykset Kantaesitys 14.4.2022 Espoon Kaupunginteatterissa avasi kansainvälisen April Jazz -festivaalin. Puistokatu 4 Tieteen ja toivon talon 14 huonetta -avajaisnäyttely 8.-21.8.2022. Tanssin Talo, Erkko-sali 14.-15.4.2023. Puistokatu 4:n Friendly Demonstration keskustelusarjassa olivat mukana keskustelemassa muusikko Kie Von Hertzen, ympäristötunteita tutkinut kirjailija Panu Pihkala ja nykytanssin asiantuntija Saara Moisio. Keskustelun fasilitoi Puistokadun toiminnanjohtaja Minttu Jaakkola. Turun Kaupunginteatteri, Turku Jazz 1.-2.3.2024 OHJAUS, KOREOGRAFIA Ninni Perko TANSSI, FYYSINEN TEATTERI Jukka Tarvainen Kaisa Niemi Katri Soini Emmi Pennanen / Tiia Hämäläinen LIIKEMATERIAALI Ninni Perko ja esiintyjät DRAMATURGINEN TUKI Anna Krogerus MUSIIKKI Anni Elif Egecioglu Jarmo Saari Pauli Lyytinen ÄÄNISUUNNITTELU Paavo Malmberg LAVASTUKSEN JA PUVUSTUKSEN SUUNNITTELU Alisha Davidow VALOSUUNNITTELU Ainu Palmu TUTKIJAT Panu Pihkala Unni Pulliainen Jaakko Kaartinen Marja Mesimäki RAKENNUS JA PUKUHUOLTO (Turku) Ester Siltavuori TUNNUSJULISTE JA LOGO Ville Tietäväinen VALOKUVAT Tanja Ahola Darina Rodionova TUOTTAJA Inari Pesonen HARJOITTELIJAT tuotanto Sirpa Suomalainen puvut Juulia Järvinen YHTEISTYÖKUMPPANIT Espoon seudun koulutuskuntayhtymä Omnia TUOTANTO Sivuun Ensemble ry Espoon Kaupunginteatteri April Jazz -festivaali TUKIJAT Kiertue: Uudet klassikot rahasto Jenny ja Antti Wihurin rahasto Taiteen edistämiskeskus Helsingin kaupunki Kantaesitys: Maj ja Tor Nesslingin Säätiö Niilo Helanderin Säätiö Taiteen edistämiskeskus Helsingin kaupunki Espoon kaupunki |
Silentopia kietoo yhteen harvinaisen ilmavalla tavalla sekä taiteen että tieteen. I bästa fall kan konst göra en viktig insats genom att sensibilisera sin publik och bjuda in till eftertanke. Den ambitiösa helheten Silentopia blir en upplevelse av det slaget: ett scenkonstverk, en värld att dyka in för några timmar, men samtidigt ett oskrivet blad att fylla med egna funderingar snarare än predikan fylld av pekpinnar. Silentopia rikkoo kiinnostavalla tavalla tekijyyden rajoja. ...Esitys ei kuitenkaan ole saarnaava tai kompastu tieteellisiin teorioihin. Vaikuttaa siltä, että sitä on tehty keskustellen ja tutkijoiden näkemykset ovat tulleet osaksi esityksen rakennetta, liikettä ja musiikkia. Tanssi ja liike yhdessä musiikin kanssa yleensäkin ovat voimakas tunteiden välittäjä, ja minussa katsojana tämä teos sai tunteet liikkumaan ahdistuksesta ja pelosta rauhaan ja toiveikkuuteen. Mustekala, Saara Moisio 23.4.2022 Seurannut vapaudenriemu päättyi valoseinämään, josta tanssijat auttoivat toisensa läpi, kuin portti toispuoleiseen, lajien ylösnousemukseen, niiden, joiden nimiä toisteltiin borduunan yllä, requiemin kaltaisesti. Mutta hiekka jälleen levisi, kuin herättäen unesta ja harhasta, kasautuakseen mandalaksi, joka jälleen hajosi kansanmusiikillisen mollihambon myötä. Universumin mittakaavassa lopulta kaikki on katoavaista, myös ihminen ja hänen hiekkakuvionsa; ihmistanssin jälkeen jäljelle jää enää lintujen epilogi. Rondo, Santeri Kaipiainen 22.4.2022 |